De missionaire parochie

Mini-conferentie Missionaire Parochie

Welkom in Veenendaal!

Op 25 maart 2023 wordt in Veenendaal de mini-conferentie Missionaire Parochie gehouden, met als thema “Hier ben ik”. Precies een jaar na de succesvolle gelijknamige conferentie in Breda is er opnieuw een gelegenheid om bijeen te komen voor een dag van inspiratie en ontmoeting.

Misschien ben je vol enthousiasme aan de slag gegaan in je parochie en heb je anderen kunnen bemoedigen. Misschien ben je begonnen vanuit een diep verlangen, maar loop je vast in de praktijk en zoek je nieuwe inspiratie en handvatten. Misschien ben je nieuwsgiering of sceptisch en wil je graag meer ontdekken over wat een ‘missionaire parochie’ eigenlijk is.

Hoe dan ook: wees welkom op de mini-conferentie Missionaire Parochie!

Voor wie?

Van harte uitgenodigd is iedereen die verlangt de weg naar een missionaire parochie in te slaan, op die weg verder te gaan, of die simpelweg nieuwsgierig is naar het gedachtegoed van de missionaire parochie. Welkom dus aan parochianen, vrijwilligers en bestuursleden, aan bisschoppen, priesters en diakens, aan pastoraal werkers, catechisten en pastoraal assistenten.

Ook onze Vlaamse en onze protestante broeders en zusters zijn van harte uitgenodigd om deel te nemen aan deze dag!

Bouwen aan een missionaire parochie kan niemand alleen. We moedigen mensen daarom aan bij voorkeur in groepen te komen, met medeparochianen, om op deze manier het hoogst mogelijke rendement uit de dag te halen.

Waar?

Evenementenlocatie ‘De Basiliek’, Wiltonstraat 56, Veenendaal(externe link).

De Basiliek ligt vlak naast de A12, centraal gelegen in Nederland. Er is ruime (gratis) parkeergelegenheid aanwezig. Kom je met de trein, dan is de loopafstand tien minuten vanaf station Veenendaal – De Klomp.

Wanneer vindt de mini-conferentie plaats?

De mini-conferentie Missionaire Parochie vindt plaats op zaterdag 25 maart 2023, van 09:30 uur tot 17:00 uur. Op vrijdagavond 24 maart zal er om 20:00 uur een voorprogramma zijn met gezamenlijk gebed voor de mini-conferentie en aansluitend ontmoeting. Parallel hieraan vindt er een jongerenontmoeting plaats voor studenten en Young Professionals.

Meer informatie over het programma vind je hier.
Meer informatie over de Young People’s MeetUp vind je hier.

Kosten en aanmelding

De kosten voor een ticket bedragen 30 euro per persoon. De kosten zijn inclusief koffie, thee en lunch; exclusief eventuele overnachting. Omdat wij ten zeerste aanbevelen dat mensen in groepen komen, geldt een speciale groepsaanbieding: je ontvangt ieder vijfde ticket gratis! Lees hierover meer op de aanmeldpagina. Voor jongeren tot 30 jaar geldt een speciaal jongerentarief van 25 euro per ticket.

Tickets kopen

Klik hier om de folder te downloaden

Een missionaire parochie?

In Nederland en Vlaanderen wordt er op veel plaatsen gesproken over ‘missionaire’ parochies, wat wordt hiermee bedoeld?
Een missionaire parochie, is een parochie die nieuwe leerlingen van Jezus Christus voortbrengt. Dit is gebaseerd op Matteüs 28, 19-20 waar Jezus zegt: “Gaat dus en maakt alle volkeren tot mijn leerlingen en doopt hen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest en leert hun te onderhouden alles wat Ik u bevolen heb. Ziet, Ik ben met u alle dagen tot aan de voleinding der wereld.”
De Heer begint dus met de opdracht ‘Maakt alle volkeren tot mijn leerlingen’, en al het andere volgt daaruit. Maar juist die opdracht om ‘leerlingen van Jezus te maken’ vinden we vaak lastig. We zijn er meestal zelfs niet op gericht in onze parochies. Om dit opnieuw tot de kern van het parochieleven te maken is een cultuuromslag nodig in onze parochies.
Dat dit mogelijk is, blijkt onder andere uit de praktijkverhalen uit de boeken ‘Als God renoveert’ (2014) van de Canadese priester fr. James Mallon en ‘Rebuilt’ (2013) van de Amerikaanse priester fr. Michael White en zijn pastorale medewerker Tom Corcoran. Beide boeken zijn in 2019 in het Nederlands vertaald.

Het boek “Als God renoveert” is het uitgangspunt van de tweedaagse conferentie de missionaire Parochie die op 24 en 25 maar 2022 in Breda wordt gehouden

Meer informatie vindt u op de website: de missionaireparochie.nl